top of page
  • Foto van schrijverCaroline

Seizoensgebonden fruit: Neem er alle voordelen uit!

IN DE KIJKER: PERZIK , NECTARINE, PRUIM, VIJG

-> De laatste maand om optimaal te genieten van dit vers en lokaal fruit.



PERZIK EN NECTARINE


Wat zijn hun voordelen?

- Houden het gewicht onder controle:door hun poly-fenolische verbindingen hebben ze anti-verzwarende, ontstekings-werende en anti-diabetische eigenschappen. Een regelmatig gebruik van deze fruitsoort helpt je het metaboolsyndroom te voorkomen (dit is een vetgordel die zich rond de buik en taille ontwikkeld).

- Houden de huid gezond: door hun groot gehalte aan vitamine C helpen ze ons lichaam collageen aan te maken. Ze zijn een bron van luteïne, een anti-oxidant die zorgt voor een gezonde huid en ogen.

- Dragen mee aan een goede vochtbalans: dankzij hun grote inhoud aan kalium, fosfor en magnesium vormen perziken en nectarines een antigif tegen sodium-rijke diëten, door het overtollige vocht uit te drijven.

- Kankerbestrijdend: laboratorische testen hebben aangetoond dat kankercellen verminderen en zelfs sterven bij een blootstelling aan perzik-extract.


Hoe consumeren?

-> Eet ze tijdens het seizoen (juni →eind september) en van zodra ze rijp zijn. Deze vruchten bederven snel en verliezen daarbij hun voedingswaarden. Daarnaast zijn deze vruchten zijn gevoelig voor schokken.

-> Maak er confituur van om er gedurende de volledige winter verder van te kunnen genieten. Op deze manier verliezen ze hun hoge nutritionele waarden en vele voordelen niet, net zoals hun sappige smaak.



PRUIM


Wat zijn hun voordelen?

- Stimuleert het behoud van een goede gezondheid van de ogen: de anti-oxidanten in pruimen helpen netvlies ontbinding te voorkomen. Een veel voorkomende oorzaak van achteruitgang van het zicht door leeftijd.

- Helpt bij Constipatie: dankzij een grote inhoud aan vezels zoals pectine, fructose en zwavel bevorderen pruimen de darmtransit.

- Stimuleert de stofwisseling: hun grote hoeveelheden calcium, kalium, magnesium en de anti-oxidant beta-caroteen dragen bij tot de ondersteuning van een regelmatige hartslag, een goede glucose- en vochtbalans.

- Een uitstekende detox-vrucht: pruimen hebben een ontzurende werking en verbeteren de werking van de lever. Ze bevorderen een goede gezondheid van alle organen en daarmee ook een gezondere, stralende huid.


Hoe consumeren?

-> Gedroogd : het hele jaar door kan je ze gedroogd eten. Op deze manier behouden ze hun vele voordelen. Daarnaast bevatten ze oplosbare en niet oplosbare vezels die niet alleen een goede darmtransit bevorderen, maar ook een goede glucosespiegel.

-> In de schil bevinden zich de meeste anti-oxidanten waardoor wordt aangeraden een pruim niet te schillen.



VIJGEN


Wat zijn hun voordelen?

- Voor een goede bloeddruk ; door de hoge concentratie kalium is de vijg een uitstekende vrucht voor personen die aan hypertensie (een hoge bloeddruk) lijden. Dit mineraal doet de bloeddruk dalen en stimuleert een goede vochtbalans.

- Verstevigt de beenderen ; vijgen bevatten een groot gehalte aan calcium, een mineraal dat essentieel is voor gezonde botten. Kalium die ook in grote hoeveelheid aanwezig is helpt de uitstoot van teveel calcium via de urine te voorkomen. Hierdoor kan het lichaam de calcium beter opnemen.

- Betere vertering, vlottere stoelgang ; de vijg is een uitstekende bron van vezels. Om het verteringsproces in goede orde te laten verlopen hebben we onvoorwaardelijk vezels nodig. Een goede darmtransit vermindert de kans op constipatie.


Hoe consumeren?

-> Vers : verse vijgen bevatten minder suiker en calorieën dan gedroogde. Ze zijn ook rijker aan beta-caroteen (een anti-oxidant) die het lichaam omzet in vitamine A.

-> Gedroogd : gedroogde vijgen bevatten meer eiwitten, calcium, kalium, magnesium en fosfor dan verse vijgen. Ze zijn een bron aan pectine, een oplosbare vezel die bijdraagt aan het verlagen van de glucosespiegel. -> Gedroogde vijgen zijn een ideale zoete snack, vooral wanneer u gewicht wilt verliezen.


--------------------------------------------------------------------------------------


SOUS LES PROJECTEURS: LA PÊCHE, LA NECTARINE, LA PRUNE ET LA FIGUE

-> Le dernier mois pour profiter de ce fruit local et frais.



LA PÊCHE ET LA NECTARINE


Quels sont les avantages?

- Contrôle du poids: leurs composés phénoliques sont réputés pour leurs propriétés anti-obésité, anti-inflammatoires et antidiabétiques. Leur consommation régulière contribue à prévenir le syndrome métabolique (graisse qui s’installe autour de la taille et de l’abdomen).

- Santé de la peau: la pêche et la nectarine constituent de bonnes sources de vitamine C, un composé essentiel à la production de collagène par l’organisme. Elles sont également sources de lutéine, un antioxydant qui aide à lutter contre les méfaits des radicaux libres et favorise la bonne santé de la peau et des yeux.

- Diurétique: grâce à leur teneur élevée en potassium, en phosphore et en magnésium, la pêche et la nectarine constituent un antidote aux régimes riches en sodium, et contribuent à évacuer l’excès d’eau au sein de l’organisme. Elles sont aussi légèrement laxatives.

- Anti-cancer: des essais en laboratoire ont montré que les cellules impliquées dans le cancer du sein (même les plus agressives) mouraient après avoir été exposées à un extrait de pêche.


Comment consumer?

-> Consommez-les en saison (juin →fin septembre). Après l’achat manger les fruits à noyau mûr aussi rapidement que possible, car ils se gâtent rapidement et perdent alors leurs propriétés nutritionnelles. Ces fruits sont sensibles aux chocs.

-> Mettez les en conserves ou faites une confiture pour les déguster plus tard. Ainsi ils conservent leurs propriétés nutritionnelles et leur goût juteux.



LA PRUNE


Quels sont les avantages?

- Protège la vue : ses antioxydants peuvent contribuer à prévenir la dégénérescence maculaire liée au vieillissement, une cause majeure du déclin de la vue.

- Constipation : riche en fibres, dont la pectine, fructose et soufre, la prune favorise ainsi un transit intestinal plus efficace.

- Stimulant métabolique : elle contient du calcium, du potassium, du magnésium et de bêta-carotène (un antioxydant) en quantités appréciables. Ces nutriments aident à équilibrer le rythme cardiaque, la glycémie et l’équilibre hydrique.

- Detox : la prune peut initier un processus de détoxication et contribuer à améliorer le fonctionnement du foie. Tout en favorisant une bonne santé des organes internes, son action détoxifiante peut également améliorer la santé de la peau.


Comment consumer?

-> Séchés : les pruneaux constituent un excellent moyen de profiter tout au long de l’année des bienfaits de la prune. Ils contiennent des fibres solubles et insolubles, qui aident à régulariser le transit intestinal mais aussi la glycémie.

-> Ne pelez pas les prunes, car la peau renferme la plus grande partie de leurs antioxydants.



LA FIGUE


Quels sont les avantages?

- pression artérielle ; les figues contiennent d’importantes quantités de potassium, un minéral essentiel au bon fonctionnement des muscles et des nerfs, qui contribue également au bon équilibre des fluides de l’organisme. Le potassium régularise le rythme cardiaque et l’équilibre hydrique. La figue convient très bien aux personnes hypertendues

- Renforce les os ; la figue, bonne source de calcium, qui est essentiel à la croissance et la santé des os. Le potassium contenu dans la figue aide aussi à limiter les pertes de calcium par les urines, permettant ainsi à l’organisme de mieux assimiler ce minéral.

- Digestion et constipation ;la figue est une excellente source de fibres. Pour maintenir le système digestif en bonne santé, les fibres sont indispensables. Un bon transit réduit les risques de constipation.


Comment consumer?

-> Fraîche : la figue fraîche contient moins de sucre et de calories; elle est aussi plus riche en bêta-carotène, que l’organisme transforme en vitamine A.

-> Séchée : les figues séchées sont plus riches en protéines, calcium, potassium, magnésium et phosphore que les figues fraîches. Elles constituent également une excellente source de pectine, une fibre soluble qui contribue à réduire la glycémie.

-> Les figues séchées sont une collation sucrée saine, surtout si vous voulez maigrir.

33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

SAD

bottom of page