top of page
  • Foto van schrijverCaroline

Een goede immuniteit - tips & tricks

Een verzwakt immuunsysteem kan voor heel wat problemen zorgen. Denk maar aan allergieën, eczeem , lopende neus en ogen, astma, verkoudheden, griep tot allerlei ergere zaken zoals auto- immuun ziektes, reumatische ontstekingen, diabetes type 1 etc.


Een diep dal in je immuniteit is ook een dal in je energieniveau & je concentratie/prestatie op het werk.


Hier heb je de alarmbel (symptomen) :

- Droge ogen

- Vermoeidheid

- Huiduitslag

- Koude handen

- Herhaaldelijk constipatie en diarree

- Hoofdpijn

- Haarverlies

- Herhaaldelijke infecties

- Pijnlijke gewrichten

* Dit zijn enkele voorbeelden. Symptomen kunnen verschillen bij ieder individu.



BOMMETJES VOOR JE IMMUNITEIT

  • Rode paprika’s deze vrucht bevat tweemaal zoveel vitamine C dan citrusvruchten. Ook zijn ze heel rijk aan betacaroteen, een booster voor ogen en huid.

  • Broccoli boordevol vitamine A, C en E. evenals vele andere antioxidanten en vezels. Een must op je bord.

  • Knoflook een van de krachtigste medicijnen in je keuken. Bestrijd infecties, niet alleen tegen virussen en bacteriën maar ook tegen ziekteverwekkende schimmels. Verlaagt de bloeddruk en voorkomt verharding van de bloedvaten.

  • Gember vermindert niet alleen de chronische ontstekingen, maar ook pijn en migraines. Gember staat ook bekend om het gevoel van misselijkheid en braakneigingen te verminderen. Mensen met diabetes hebben er alle voordeel bij veel gember te eten,het vermindert de complicaties van deze ziekte. Het is een geweldig kruid bij spijsverteringsproblemen.

  • Wortelen heel goed voor je huid en je ogen door de betacaroteen. Door de flavonoïden in wortelen krijg je een boost aan antioxidanten binnen.

  • Uien worden medicinaal vaak ingezet bij het verhelpen van bronchitis en astma. Ze bevatten veel polyfenolen waardoor ze een super antioxidant zijn en je lichaam beschermen tegen bepaalde verouderingsprocessen. Tip : leg ’s nachts een halve ui op je nachtkastje om een verstopte neus vrij te maken.

  • Shiitakes Japanse paddenstoel, die heel sterk ontzurend werkt op de lever. Bovendien een energiebooster. Tip : koop gedroogde shiitakes (in alle bio winkels te verkrijgen), en week ze 20’ voor gebruik. Gebruik niet meer dan 2 gedroogde shiitakes per week per persoon, daar deze medicinaal heel sterk zijn.

  • Miso door zijn groot scala aan goede bacteriën heeft miso een heilzame werking op de darmflora. Miso is een smaakmaker, die gemaakt is uit gefermenteerde sojabonen. Tip : er zijn twee soorten miso, witte en donkere. De donkere miso mag je niet meekoken, daar ze de levende bacteriën bevat die de kooktemperatuur niet overleven. Witte miso mag meegekookt worden, daar deze geen levende bacteriën bevat.

  • Boekweit is geen echt graan en daarom bevat het ook geen gluten. Heeft heel specifieke geneeskrachtige werkingen : drijft vocht af inwendig, verhoogt de vitaliteit, stimuleert de bloedaanmaak, is heel rijk aan vitamines B, E, kalk, ijzer, fosfor en kalium. Het neutraliseert toxische zure afvalstoffen. Vergemakkelijkt de absorptie van zonlicht waardoor vitamine D sneller zal opgenomen worden in de winter. Boekweit is het graan dat de conditie versterkt.

  • Arame is een zeewier met een zacht , zoet aroma. Dit zeewier is heel goed voor het hart en bloedvaten. Ondersteunt het immuunsysteem en bovendien bezorgt het je een gezonde huid, sterke nagels en glanzend haar.

Ontdek het recept voor een heerlijke Miso soep in de volgende blogpost.

63 weergaven0 opmerkingen
bottom of page